woensdag 29 februari 2012

44: Christien Meindertsma

De uitwerking van de schets wordt een dag uitgesteld en maakt plaats voor de opgedane kennis van vandaag. Een van mijn bad habits is het moeilijk kunnen gaan zitten voor een boek of een documentaire. "Want er moet nog zoveel gebeuren" . Tuurlijk, altijd. Maar kennis opdoen, ervaringen, jezelf blijven ontwikkelen. Daar moet je tijd voor maken. En ook dit hoort bij mijn project onder de noemer; vormen.

Ik ben de derde generatie binnen mijn familie die gaande weg grotendeels vegetariër is geworden. Ook wel flexitariër genoemd. Hoewel het water me soms nog in de mond kan lopen als ik een bepaald stuk vlees zie, het staat me gewoon niet meer aan. Voor de doorgewinterde vleeseter een fijne aanleiding om de vermoeiende discussie aan te gaan. Maar hee, als iedereen nu eens wat bewuster at, dan waren er een boel problemen opgelost. Het is een proces maar ik denk dat steeds meer mensen bewust worden van wat ze eten, wat ze kopen, hoe ze leven en het effect.

Nu, mijn moeder wees mij op het boek van Christien Meindertsma, prachtig vormgegeven, over het varken en waar zij voor gebruikt wordt. En geloof me, het is geen standaard benadering en zelfs al heb je net een quiche achter je kiezen, geen schokkende beelden waardoor je het eten zijn weg terug zou vinden richting de ingang. Het is een geweldig voorgedragen verhaal door bovengenoemde, ze heeft zeerzeker humor en erg het kijken waard..



2 opmerkingen:

  1. Awel, ik ben eens benieuwd naar dat boek! Bewust zijn bij wat je eet vind ik erg belangrijk (al ben'k nu geen vegetariër). Maar ik denk door alle dieren die ik hier heb (ook kippen uit legbatterijen en test-lab dieren) en te zien in welke staat zij hier zijn toegekomen, dat mijn frank wel gevallen is. Hoe kan een mishandeld dier nu goed zijn voor ons? Met Ella haar koemelkallergie ging ik plots ook alle ingrediënten op verpakkingen na.. en toen moest ik nog harder slikken. Wat een chemische zooi zit er overal in! Ons vlees lijkt wel vergiftigd als je het zo leest.
    En dan inderdaad te bedenken wat het minder vlees eten van ons zou betekenen in een wereld met zoveel hongersnood...
    Ik vind het knap hoe jij je bewust bent van dit alles en daar ook op een gezonde manier mee leeft. Natuurlijk is het geen zonde om af en toe eens een heerlijk gerecht te eten. maar als je je al bewust bent van waar het vandaan komt en waar het allemaal voor staat, ben je toch goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Lien! Mooie woorden. Dus jij vangt dieren op die testdier zijn geweest enz. Wat goed!! Zo kom je nog eens ergens achter!

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!