vrijdag 8 april 2011

Uien en knoflook

Het was de hoogste tijd, de HOOGSTE tijd voor de knoflook en de uien om de grond in te gaan. "El" ging mee. Zij, van het tuinplan? ja zij..
Dus ik mocht even "uit " naar mijn tuintje. Wat fijn. En wat was het prachtig weer. Hoewel het windje op het het land wel een beetje harder waaide dan in onze achtertuin. Mijn gezicht heeft onbedoeld nogal een gebruinde tint gekregen. *oeps"*. Ik heb nog geen instant bruine rand om mijn mond ontdekt hihi.
Maar goed, ik was vreselijk blij om weer even in de moestuin te zijn en ook zelf een nieuwe basis te kunnen leggen voor dit jaar. Door El kon ik dit. Want samen ben je sneller klaar. En zo was het ook behapbaar. Niet te lang en in een rustig tempo.
De pas gefreesde grond was natuurlijk perfect om in te zaaien. Het leek door die heuveltjes wel een stuk grond van de gemiddelde boer in de omgeving. In alle rust zat ik op mijn billen op de grond, kuiltjes te maken. Af en toe even wisselen van houding. En ondertussen gingen de knoflook ( gepeld) en de plantuitjes de grond in. Tussen de rijen in hielden we een strook leeg om andere groenten te kunnen zaaien, die sneller geoogst kunnen worden. En tevens een goede combinatie hiermee zijn. Wortelen bij de uien voorkomen bijvoorbeeld de aanwezigheid van vervelende vliegend tuig.
Nu moest ik wel stellen dat ik werkelijk voor een weeshuis aan uien en knoflook heb straks. Scheelt dat we dit ook bijna bij ons ontbijt eten. Dus dat komt wel op. De hoeveelheid was alleen even boven verwachting...Hoe meer er in de tuin al staat, des te minder onderhoud. Dat is natuurlijk fijn voor de komende maanden. Kunnen we niet ontkennen. En het een feit, braak liggend grond vraagt veel meer energie. Dus er gaat nu gewoon regelmatig iets in. De eerst volgende kandidaten zijn de bloembollen. Er komt een flinke portie kleur in de tuin.
De insteek was om het gezaaide vast te leggen. Maar ik werd wat afgeleid door onze schaduwen :-)

1 opmerking:

  1. Hihi, uienknofloosoep, uienknoflookbrood. En dat als ontbijt, lunch, avondeten en als tussendoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!