zaterdag 9 januari 2010

Markt

Ik nam de gok, moest kunnen, nog even naar de markt.. Met slaperige oogjes tuurde ik naar buiten. Het viel inderdaad mee. Ik had niet voor niets mijn wekkertje gezet en pakte mijn laptop erbij. Nachtlampje aan, schrijfblokje erbij en op zoek naar recepten. Want wat gingen we eten deze week. Ik houd niet van boodschappen doen na mijn werk. En bovendien kost elke dag naar de super, klauwen vol met geld. Dus ik doe al tijden een keer in de week boodschappen aan de hand van een menu voor die week. Hoef ik ook niet na te denken wat ik dan wel of niet in elkaar ga flanzen.
Na een bezoek aan mijn vaste groentekraam, wandelde ik naar de notenkraam. Een hele mooie verzorgde kraam met hele aardige mensen. Tijden geleden wist ik binnen een maand met twee moeilijke vragen te stellen. Echter, dit was tijden geleden. En bovendien kom ik er ook niet super vaak.
Ik stond er nog geen tien seconden of er klonk:"je gaat me toch niet weer een moeilijke vraag stellen he??". Ik kende hem wel, de vriendelijke man. Met de grote vrolijke ogen. Ik moest lachen, en besloot niet opzij te kijken naar de andere klanten die inmiddels een groot vraagteken boven hun hoofd hadden hangen. "neeeeeeh hoor, ik zou niet durven, dat je dat nog weet! ". Dus nu blijf ik altijd die mevrouw met de moeilijke vragen!" Ik hield het simpel deze week. Grote gedroogde rozijnen. Ik vertelde aan mijn vriendin, we gaan wekelijks richting de markt samen, dat ik deze ging gebruiken vanwege mijn Tajine. Die kreeg ik voor mijn verjaardag. De marktmeneer zijn ogen lichtten nog meer op. Tahjin ( met korte i) zei hij met een glimlach. Als echte Nederlander, sprak ik het lomp met een lange Aa uit. Verhip, dat was natuurlijk bekend terrein voor hem, een Tajine wordt oa veel gebruikt binnen de marokkaanse cultuur. En de marktmeneer kon daar wel eens wat van hebben. Hij raadde me aan hem nog wel even een paar uur voordat ik hem zou gebruiken, te weken in water. "oh ja "zei ik "heb je mooi voorkomen dat ik de pan op zou blazen, want dat was ik even vergeten".. Fijn, advies van iemand die er bekend mee is.. Ik zou nog wel even verslag doen van het resultaat....
Leuk he?

3 opmerkingen:

  1. Kun je ook lekker couscous in maken. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lees ik nu. Ga je gezond eten in zo'n ding en dan heb je grote kans op loddvergiftiging vanwge de hoge concentratie daarvan in zo'n super pot??? Waar moet je toch allemaal op letten tegenwoordig...

    xxx=Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bedoel dus loodvergiftiging...

    BeantwoordenVerwijderen

Iets te roepen? Deel het!